А. Навчання: Учень Христа одягнений в обладунки світла (життя моральне)
Мета навчання: Життя згідно з християнською моральністю
Катехизм Католицької Церкви ясно вчить: «Учень Христа готовий «жити в істині», тобто в простоті жити за прикладом Господа, і бути в Його істині. “Якщо ми говоримо, що у нас з Ним спілкування, а ходимо в темряві, то ми брешемо і не чинимо по істині” (Йн 1 1, 6)”. “Учні Христа” одягнені в нову людину, створеного за Богом, в праведності і істинній святості ” (Еф 4, 24). «Відкинувши брехню» (Еф 4, 25), мають відкинути (…) всяке зло, всякий обман і удавання, заздрість і будь-які погані мови» (1 Пт. 2, 1)» (№2475)
Тому перед кожним стоять конкретні вимоги життя, про які не можна забувати, адже життя з духом – це виконання закону, настільки – наскільки ми любимо! Говорить про це прямо і Св. Павло: “бо заповіді: Не чини перелюбу, Не вбивай, Не кради, Не пожадай і всі інші полягають в цьому слові: Полюби ближнього свого, як самого себе!” (Рим 13, 9).
Мотив нашої людської діяльності повинен бути схожим на Христа. Це вчення з послання до римлян знаходить конкретнее застосування в катехизації моральної глави 12-15. Святий Павло вводить її використовує термін metamorphein, який перекладається буквально як “перетворити”, “отримати нову фігуру” (форма). Це слово, використовуване в Біблії для визначення Преображення Ісуса: “не приймайте формулу з цього світу, а перетворюйтеся в оновлення розуму, щоб ви знали, яка воля Божа” (Рим 12, 2). Конкретні якості благовоління до Христа в житті християн містять в Апостольському вченні, зосередженому на любові.
Священик профессор Едвард Станєк з Кракова приділяє особливу увагу, тому що євангельська концепція виховання міститься в Біблії. З цієї причини я дивлюся тут прямо його словами.
Її можна зрозуміти, – зазначає – складанням правила виховання, проголошеними фарисеями з правилами зазначеними через Христа. Я б сказав, що зріле читання Євангелії починається з відкриття цієї теми. Можна ж довго читати цю книгу, навіть все життя, і не розглядати її, як керівництво виховання. Тим часом той, хто хоче дійсно насолодитися читанням Євангелії, повинен звернутися до Христа, як учень до вчителя, і з самого початку старанно стежити і точно виконувати вимоги, які ставить Учитель. Однак, щоб правильно зрозуміти ці євангельські вимоги, потрібно на картах Святого Письма сприймати два поняття релігійного виховання людини: Христову і фарисейську. Коли ми вимовляємо слово “фарисей”, то ми повинні прийняти його в тому сенсі, що тоді мали. Йшлося саме про людину шановного, відомого великим моральним авторитетом. Фарисеїв ніколи не було занадто багато, і кожен, хто належав до їх числа, пишався цією приналежністю. Звідси св. Павло хвалиться, що він був фарисеєм і учнем одного з найвідоміших фарисеїв – Гамалиєла.
Покликання учня
Господь Ісус говорить фарисеям: “обходите море та землю, щоб придбати нововірця одного; а коли те стається, то робите його сином геєнни, вдвоє гіршим від вас! “(Мф. 23,15). Скарга є дуже потужною, проте, не дивуйтеся такими результатами виховання, тому що в той момент, коли вихованець дізнається, що вихователю дуже на ньому залежить, він сам починає диктувати умови виховання. У цій ситуації про виховання взагалі мови немає.
Христос по-іншому підходить до покликання. Уважно спостерігає за людьми і сам вибирає. Часто дивує самих покликаних. Заклик – це коротке і рішуче:”Йди за мною”. Так, на прикладі митаря Матвія і в разі Петра. Бувають і інші покликання, коли учні самі приходять до Христа. Ось Йоан і Андрій раніше вибрали собі викладача і вчителя вже відомого пророка – Йоана Хрестителя. Раптом вони дізнаються від нього, що той, який стоїть біля берега річки Йордану, настільки великий, що він, Хреститель, навіть не гідний розв’язати ремінця його сандалів. Тоді Йоан і Андрій залишають свого колишнього Вчителя, Йоана і приходять до Христа. Розмова коротка: „Господи, де ти живеш? – Ідіть і подивіться”. Про одне треба пам’ятати. Вимоги, які Христос ставить тим, хто до Нього часто звертаються, є важкими. “Лисиці мають нори, птахи небесні гнізда, а Син Людський не має, де приклонити голову” (Лк 9, 58). Ось відповідь на прохання прийняти до грона учнів. Христос ясно висловився. Наше життя буде життям блукача. Якщо ти згідний на це, то можеш залишитися.
Варто звернути увагу не тільки на надзвичайно складні вимоги, які Христос з самого початку ставить кандидатам на учнів, а й на те, чого вони стосуються. Йдеться про дві речі: ставлення до власної сім’ї і ставлення до благ минущих. “Якщо хто приходить до Мене і не зненавидить батька свого і матері, і дружини і дітей, і братів і сестер, навіть і самого себе, не може бути Моїм учнем” (Лк 14, 26). Для учня Христос повинен бути важливішим за батька, матір, дружину, дитину… Важливішим! Якщо не є важливішим, то не може бути Його учнем. І друга позиція: “ніхто з вас, хто не зречеться всього, що має, не може бути моїм учнем” (Лк 14, 33). Це вирішена постава. Тут мова не йде про те, щоб в один час все продати, але щоб людина в кожен момент, коли доведеться вибирати між земними благами і Христом, була готова без найменшого коливання втратити всі земні блага, щоб не втратити Христа.
Кожен християнин відкриває Євангеліє, щоб нею жити, він повинен проаналізувати своє покликання, свою першу свідому зустріч з Христом. Чи був це момент зрілого рішення або звичка, традиція, виховання…? Ми випадково опинилися в цій школі… затягнуті, може, штовхнули? У школі Христа може знайти щастя тільки той, хто прийняв обгрунтоване рішення: я вибираю Христа. І другий момент, коли учень Христа повинен глибоко задуматися: чи може в цьому рішенні прийняти євангельське ставлення до найближчих: батька, матері, дитини, дружини, чоловіка – і до земних речей?
Якщо ці тяжкі рішення були прийняті, якщо цей свідомий вибір Вчителя був зроблений, то людина може бути учнем Христа, бо була реалізована основна умова через Нього. Якщо б так не сталося, така людина може ходити з Христом, але це буде порожняя праця, буде як вільний слухач – до прихильників Ісуса, але ніколи не буде ним визнаний за учня. Розглянемо кілька правил виховання, використовуваних фарисеями і Христом.
Мотивація поведінки
Перше і основне правило стосується мотивації поведінки, тобто вказати те, з чим учень в своїй праці перш за все повинен враховувати. За словами фарисеїв, найважливішим мотивом поведінки було прагнення привести свою поведінку у відповідність з моделлю досконалості, тобто до людської думки, яка вирішувала, як себе вести.
Христос різко висловлював фарисеям такий підхід. Своїх учнів застерігає: “Стережіться виставляти свою милостиню перед людьми, щоб бачили вас; “(Мт 6, 1). Потрібно відкинути людський погляд. Не можна робити щось для людської похвали, для спокою, для керівників, тому що вони бажають цього, для оплесків…
Ось конкретні приклади: “коли чиниш ти милостиню, не сурми перед себе, як то роблять оті лицеміри по синагогах та вулицях, щоб хвалили їх люди. ” (Мт 6, 2). «А як молитеся, то не будьте, як ті лицеміри, що люблять ставати й молитися по синагогах та на перехрестях, щоб їх бачили люди. » (Мт 6, 5). “А як постите, то не будьте сумні, як оті лицеміри: вони бо зміняють обличчя свої, щоб бачили люди, що постять вони. ” (Мт 6, 16). “Усі ж учинки свої вони роблять, щоб їх бачили люди” (Мт 23, 5). В дуже сильному нападі на фарисеїв Ісус використовує слова, які можуть налякати: «Ви себе видаєте за праведних перед людьми, але ваші серця знає Бог. Що бо високе в людей, те перед Богом гидота. » (Лк 16, 15). Тут ми бачимо нещаднее засудження релігійного життя, мотивом якої є людське ставлення, бажання догодити людям. Учень зі школи Христа не може грунтуватися на людських ступенях, повинен рахуватися тільки з Богом. Головний принцип його поведінки повинен бути бажанням догодити Богу.
Звідси чітка вказівка Христа про учня: «А як ти чиниш милостиню, хай не знатиме ліва рука твоя, що робить правиця твоя щоб таємна була твоя милостиня, а Отець твій, що бачить таємне, віддасть тобі явно.» (Мф 6, 3). Важливий тільки Бог і те, що у мене з ним стосунки. Людське ставлення не має значення. Крім того, Христос закликає, щоб наше релігійне життя було так ненав’язливе, щоб люди його не помічали, щоб оточення не звертало на нього уваги – ліва рука не знає, що робить права. “А ти, коли молишся, увійди до своєї комірчини, зачини свої двері, і помолися Отцеві своєму, що в таїні” (Мт 6, 6). “А ти, коли постиш, намасти свою голову, і лице своє вмий щоб ти посту свого не виявив людям, а Отцеві своєму, що в таїні “(Мт. 6, 17). Релігійне життя учня Христа повинно бути людей, вони навіть не можуть здогадатися, що він постить, практикує аскетизм. Це повинно бути відомо тільки Богу.
Апостоли прекрасно розуміли цей підхід Христа. Доказом цього є сцена з Діянь Апостолів, в якій Петро і апостоли приведені перед Синедріон – на слова: “Заборонили вам строго, щоб ви не вчили в це ім’я” – скажуть: “Бога повинно слухатися більш, як людей!” (Дії 5, 29). Мотивом їх поведінки є тільки бажання виконати волю Бога і виконати те, що Йому подобається. Всупереч розхожій думці, це не справи до двох тисяч років. Відомо, що з релігійної та моральної точки зору цінності дії визначаються мотивацією. Отже, і в двадцять першому столітті, якщо хтось хоче належати до групи учнів Христа, він повинен постійно перевіряти, наскільки мотивом його поведінки є бажання догодити Богові, і скільки бажання рахуватися з людьми. Дуже часто в наших умовах правило поведінки, не те, чого хоче Бог, але те, що, за словами людей, варто чи не варто робити.
Нерідко навіть ті, хто щиро намагаються жити за євангелією, керуються принципом фарисеїв. Це особливо ясно видно, коли в якусь застарілу середу входить людина, яка думає абсолютно різними категоріями. Через кілька днів у середовищі, приймається рішення: “ми повинні її переробити, через кілька місяців буде танцювати так, як їй зіграємо”. Відтепер ця людина постійно засуджується, йому не дозволяється бути самим собою, йому все одно потрібно пристосовуватися:”якщо ви увійшли між воронами, вам потрібно каркати, як і вони”. Це підхід фарисеїв. Для Христа найістотнішим і єдиним мотивом поведінки є вірність совісті, турбота про те, щоб бути собою. Іншою формою мотивації фарисейської, настільки поширеною в сучасному світі, – це бажання досягнення позитивного погляду людей, враховуючи їх посмішку чи гримасу незадоволення. Знову ж таки, це прояв турботи про те, щоб подобатися людям. Так росте наступний молодий фарисей. Важко протистояти людським відгукам, іноді навіть дуже важко, але учень Христа повинен подолати цю трудність. Єдиним показником його поведінки заради Бога. Це проявляється у вірності совісті, тому що кожен, хто залишається вірним Богу, також вірний своїй совісті. Через цю вірність удосконалює їх, і таким чином збільшується в любові істині, яка є основою євангельського життя.
Ієрархія цінностей
Наступний важливий елемент у вихованні чітко визначена ієрархія цінностей. За словами фарисеїв важливішим був закон, встановлений людьми, ніж Боже право. Вони вважали, що їх закликали в конкретній ситуації давати свою інтерпретацію, посилаючись на традицію чи встановлюючи нові закони. У своїй інтерпретації витягли закон Божий, а на його місце вводили свої власні, людські. Ось приклад. Господь Ісус ставить фарисеям питання: “чому ви порушуєте заповіді Божі для вашої традиції? Бог сказав: “Шануй батька і матір”; і: “хто злословить батька чи матір, нехай смерть несуть”. А ви говорите: «Хто б заявив батькові або матері: Дар (принесеним в жертву) є те, що для вас було підтримкою від мене, це не потрібно почитати свого батька і матір свою». І так через вашу традицію ви скасували заповідь Божу. Лицеміри! Добре пророкував про вас Ісая, кажучи: “Цей народ шанує Мене губами, але серця їх далеко від мене. Але поклоняються мені марно, вивчаючи правила, зазначені людьми “” (Мт 15, 3-9).
Небезпека такого підходу існує і донині. І сьогодні багато хто посилається на закон, встановлений людьми, і забувають про Божественне. За словами Христа, Божественне право є священне і ні в якому разі не може бути видалені людські. Учень Ісуса повинен їх заповнити, а не видаляти. Учитель з Назарету говорить: «Не думайте, що я прийшов порушити Закон або Пророків. Я прийшов не скасувати, але виконати. Істинно, Бо істинно кажу вам: поки небо і земля не минуться, жодна ІОТА або жодна риса не зміниться в Законі, поки все не збудеться. І хто б не послав одну з цих заповідей, хоч найменших, і вчив би так людей, той буде найменшим в Царстві Небесному. А хто їх наповнює і вчить виконувати, той буде великим в царстві небесному ” (Мт 5, 17-20). Звідки сьогодні загроза видалити Закон Божий на користь людини? Якщо хтось, наприклад, посилається виключно для указів соборних постанов або канонічного права, не беручи до уваги Євангелія, діє як фарисей. У священицькому або чернечому житті поширене явище, коли правило і Конституції видаляють в тіні Євангеліє. Так ростуть фарисеї Нового Завіту. Тільки той, у кого є євангельський дух, може правильно зрозуміти закони і вимоги цих документів. Документи соборні, синодальні, канонічне право, правила і конституції – дуже важливі, але правильна їх інтерпретація можлива тільки з допомогою Євангелія. Якщо хтось втратить Євангеліє і йому буде в руках тільки і тільки право людини, це людина, яка не є учнем Христа, а фарисеєм.
Дух важливіше, ніж літера
Для фарисеїв найважливішим було положення закону, для Христа більш ніж літера, важливим є дух. Фарисеї мали в цілому більше шестисот приписів і заборон, які потрібно було застосовувати в строго певних ситуаціях. Хто не зумів добре використовувати правильний рецепт, він недосконалий. У Христа зовсім по-іншому. Він хоче зберегти дух. У багатьох випадках сам Христос явно порушував закони людські. Погіршував фарисеїв на кожному кроці.
Поєднується з цим строгий підхід до гріха. Фарисеї розуміли гріх як перевищення закону. У Христа гріх є розривом зв’язку з Богом. Кожне заклеймовування гріха через Христа то спроба налагодження обірваного зв’язку, який з’єднує людину з Богом. Гріх в трактуванні Ісуса зважуваний є не в категоріях вірності літері, але в категоріях вірності любові. Рахунок совісті фарисея мусив мати шістсот питань.. Самоаналіз учня Ісуса зводиться до питань про збереження заповідей любові до Бога і ближнього.
Назва пріоритету
Наступний етап, який відрізняє виховання фарисеїв від виховання в школі Христа – це назва пріоритету. За словами фарисеїв, досконалість релігійного життя дає право на пріоритет. Звідси фарисеї, де це було можливо, штовхалися на перші місця: під час бенкету, в літургійних зборах в синагозі. Навіть перед Богом фарисей молився: “Дякую Тобі, Боже, що я не як інші люди, грабіжники, неправедні, перелюбники, або як цей митар” (Лк 18, 11).
У Христовій школі, навпаки. Святість – це робота Бога. Бог вибирає і Бог дає благодать. Справжня досконалість дає право на заняття не першого, але останнього місця. Мова йде не про відсування на останнє місце, але за право його заняття. Учень Христа повинен бути настільки великою людиною, що може спокійно зайняти останнє місце, і це йому нічого не буде. В досконалості мова йде про дуже достовірно зрозуміле смирення. Велич людини не вимірюється місцем за столом, але багатством його серця. Тоді, неважливо, будь він на першому або на останньому місці, завжди великий. Христос неодноразово у своєму вченні намагався переконати апостолів, що його учень повинен вміти зайняти останнє місце. “Коли не навернетесь, і не станете, як ті діти, не ввійдете в Царство Небесне!” (Мт 18, 3). Вони не зрозуміли, оскільки за кілька днів до муки любимий учень Йоан просив Ісуса про перше місце. Відповідь Вчителя зрозуміла: « Ви знаєте, що ті, що вважають себе за князів у народів, панують над ними, а їхні вельможі їх тиснуть. Не так буде між вами, але хто з вас великим бути хоче, нехай буде він вам за слугу. А хто з вас бути першим бажає, нехай буде всім за раба. Бо Син Людський прийшов не на те, щоб служили Йому, але щоб послужити, і душу Свою дати на викуп за багатьох.» (Мк 10, 42-45).
Кожен, хто відкриває Євангеліє, щоб з нею жити, повинен ретельно перевірити, в чиїй є школі, і які принципи застосовує у своєму житті. Реалізація вимог Ісуса не проста, але в Його школі людина ніколи не самотня, тому що з ним Вчитель. Вірність в ньому і задоволення його потреб залежить від особистої зустрічі з Ісусом.
Нижче даю розглянути три цитати, які можна також вивчити на пам’ять:
Е. Станек, Євангельська концепція виховання: Христос і фарисеї
Дивіться ще
Школа Учня Христа (зустріч V)
Школа Учня Христа (зустріч III)
Школа Учня Христа (зустріч II)